Blog

Er SEO optimering spild a penge?

december 4, 2016

Refleksioner fra LIS mødet med fokus på Webdesign og Webmarketing

Endnu et spændende møde i LIS regi er afholdt i denne uge. Denne gang med foredrag ved Domenico La Tosa, fra firmaet Techne, en af LIS Netværkets partnere. Koncentrationen blandt deltagerne var helt i top stort set hele aften så deltagerne endte med at spise en hurtig sandwich mens de lyttede interesseret til Domenicos spændende indlæg.

Domenico kom ind på mange vigtige emner med udgangspunkt i en analyse af de forskellige deltageres websider og webshops. Et par emner, som står specielt klare i min hukommelse:

Først og fremmest, at alt det snak om SEO optimering rent faktisk ikke kan betale sig for de fleste SMV’er. Ikke fordi SEO som sådan ikke er vigtigt men fordi der er mange andre og vigtigere parametre, som man bør have styr på før man fokuserer på SEO optimering. Optimering som sådan er nemlig rigtig godt. Men først og fremmest bør man se på faktorer som websidens upload hastighed som bl.a. indebærer, at man har styr på hvor store billeder, man har på ens webside, og websidens responsiveness dvs. websidens evne til at tilpasse sig forskellige skærmstørrelser. Så lad dig ikke narre af dem som vil sælge dig det, de har, i stedet for det, du rent faktisk har brug for!

Et andet vigtigt punkt, som blev fremhævet er vigtigheden af et godt og sikkert hosting. Flere iværksættere i dag har en webside og muligvis en webshop før de får printet visitkort. Men alt for mange tror, at hosting bare er hosting. Blandt de vigtige faktorer, som man bør undersøge før man vælger en hosting service er SSD Harddisk størrelse og backup aftalerne, samt sikkerhed/firewall. Det nytter ikke meget at spare nogle penge men så risikere ikke at kunne bruge de dyrt købte billeder eller videoer af ens produkter eller aktiviteter, miste hele websiden pga. manglende backup, og hvad der er værst, risikere at ens kunders oplysninger ender i de forkerte hænder. Så husk nu at beskytte din investering helt fra starten af ved at vælge din hosting service med omhu!

Sidst men absolut ikke mindst, handlede aftenen om datadrevet websidedesign og neuro-webmarketing. Vi ved faktisk mere og mere om kundeadfærd på webben. Hvis din webside skal være et effektivt værktøj som understøtter din virksomheds salg, bør du fokusere meget på udviklingsfasen og få fotografen til at arbejde tæt sammen med dig og din webudvikler. Se ikke billederne bare som pynt eller som illustrationer af dine produkter men som et vigtig salgsinstrument. Dine billeder og den måde, du opbygger din webside/webshop på er rent faktisk en stor del af din salgs- og kundeservice. Så tænk design som en del af salget!

Vil du lære mere om det, du skal være opmærksom på når du organiserer din virksomhed? Hold dig opdateret ved at melde dig ind i LIS Netværket som Medlem eller Sympatiserende. Er du interesseret i en uforpligtende vurdering af din webside, kontakt Domenico La Tosa – og husk, Domenico er partner i LIS og tilbyder fordelagtige vilkår til LIS medlemmer.

Patrizia Venturelli Christensen